Tuesday 14 November 2017

Forex Remittering Fra India


Stigningen i overføringer til India: En nærmere titt Stigningen i overføringer til India: En nærmere titt The Reserve Bank of India (RBI) har rapportert at indianere som bor i utlandet overførte 24,6 milliarder til India i regnskapsåret 2005-2006. India fortsetter dermed å beholde sin posisjon som den ledende mottakeren av overføringer i verden. Verdensbanken anslag for 2005 satte India i spissen på 23,5 milliarder kroner, med Kina og Mexico tett på 22,4 milliarder kroner og 21,7 milliarder kroner. Likevel er Indias dominerende stilling i pengeinntekter relativt nylig. I 1990-1991 rapporterte RBI at overføringer fra utenlandske indianere var en beskjeden 2,1 milliarder kroner. De har steget jevnt de siste 15 årene, og ganske dramatisk i de siste 10 årene (se figur 1). Tallene steg til 12,3 milliarder i 1996-1997, og hoppet deretter til nesten 22 milliarder i 2003-2004. Mellom 2000-2001 og 2003-2004 ble overføringene nesten fordoblet. Med en liten dukkert i 2004-2005, rapporterte tallene fra 2005-2006 RBI at trenden er her for å bli. Denne artikkelen undersøker først den relative betydningen av disse overføringene i Indias økonomi, og forklarer årsakene til denne eksponensielle gevinsten, med fokus på effektene av regjerings - og handelsbankpolitikk, profilen til de nylige emigranter og styrken til den indiske økonomien. Figur 1. Innbetalinger til India i milliarder av amerikanske dollar, 1990-1991 til 2005-2006 Merk: Anslått beløp for 2005-2006. Kilde: Reserve Bank of India. Balanse av betalingsstatistikk, RBI Bulletin desember 1997, januar 1999, januar 2000, januar 2001, desember 2002, desember 2004, januar 2005, februar 2006, november 2006. relativ betydning av overføringer Det antas generelt at i en stor økonomi som india, Effekten av overføringer er ubetydelig. Men i forhold til noen viktige økonomiske og finanspolitiske indikatorer er deres relative betydning betydelig. I dag representerer overføringer 3,08 prosent av landets BNP en kraftig økning fra 0,7 prosent i 1990-1991 (se tabell 1). I 2005-2006 var overføringer høyere enn US23,6 milliarder i omsetning fra Indias programvareeksport, noe som er spesielt imponerende siden programvarenes eksport økte 33 prosent det året. Tabell 1. Innbetalinger til India som andel av BNP, 1990-1991 til 2005-2006 Merk: (P) noterer et projeksjon. For formålet med konvertering er det antatt at US1 45 indiske rupier Kilder: Reserve Bank of India: RBI Bulletin desember 1997, desember 2004, januar 2005, februar 2006 Invisibles i India Betalingsbalanse. RBI Bulletin. November 2006 Reserve Bank of India: Håndboken for statistikken om den indiske økonomien 2004-05. I 2004-2005 brukte staten og føderale regjeringer i India brukt mindre penger på utdanning enn India mottatt i pengeoverføringer (se tabell 2), ifølge tallene fra Indias finansdepartement. Og i samme år kom de samlede statlige og føderale offentlige utgiftene på helsevesenet til mindre enn halvparten av pengeoverføringsflyten (se tabell 3). Tabell 2. Overføringer som andel av totale indiske regjeringsutgifter på utdanning, 1990-1991 til 2004-2005 (amerikanske milliarder) Merk: For formålet med konvertering har det blitt antatt at US1 45 indiske rupier. Kilde: Reserve Bank of India: RBI Bulletin desember 1997, desember 2004, januar 2005, februar 2006. Økonomisk undersøkelse 2004-05, India, finansdepartementet, økonomisk divisjon. Effekten av overføringer er mer uttalt i deler av landet som har opplevd høyere utvandringsvolumer. I den sørlige delstaten Kerala utgjør for eksempel 22 prosent av statens innenlandske produkt. Eksperter på Kerala økonomi fant at inntekt per innbygger i Kerala er mye høyere enn den nasjonale figuren på grunn av overføringer. Inkludert overføringer, var inntektene per innbygger i 2002-2003 60 prosent høyere enn nasjonalfiguren, og 34 prosent høyere utenom overføringer. Kontekst for forståelse av indiske overføringer Ifølge RBI inkluderer overføringer to strømmer: innoverte overføringer og lokale uttak fra innskuddsregnskap for ikke-hjemmehørende indianer (NRI). Begrepet NRI refererer populært til medlemmer av den indiske diasporaen, inkludert indianere som bor i utlandet og folk av indisk opprinnelse. Inntekter er direkte overføringer av midler fra en person til utlandet til en annen i India, vanligvis gjennom en bank eller bankoverføring byrå. Slike overføringer forstås generelt for å gi familie støtte. Indiske banker opprettet NRI innskuddskonto utelukkende for NRIer. Disse innskuddsordninger, som regjeringen i India godkjente på 1970-tallet, har blitt brukt til å tiltrekke seg utenlandsk kapital når den indiske regjeringen følte behovet for å kaste opp valutareserver. For å gjøre kontoene attraktive får NRI-innskytere valget om å holde innskudd i utenlandsk valuta eller i indiske rupier. Innskytere i utenlandsk valuta kan repatriere sin hovedstol og interesse i utenlandsk valuta når de velger. Dermed blir repatriable innskudd behandlet som en gjeld. På den annen side behandler RBI midler som NRIer lokalt trekker fra rupee-denominert innskudd som overføringer til RBI, at disse transaksjonene slutter å være en forpliktelse og påtar seg form for ubehandlede overføringer. Forholdet mellom de to komponentene i pengeoverføringsflyten er viktig for å forstå remittanser i India i dag. Selv om private overføringer har totale pengeoverføringer som helhet, har økt med 88 prosent siden 2000-2001, har interne overføringer bare økt med 30 prosent (40 prosent på høyest siden 2000 i 2003-2004). I de tre siste årene har lokale uttak fra NRI innskuddskonto oversteget mengden av innbetalinger, differansen var 2,3 milliarder i 2005-2006 (se figur 2). Lokale uttak oversteg inntekter i 2003-2004 med et forhold på 1,02: 1, i 2004-2005 med et forhold på 1,11: 1, og i 2005-2006 med forhold på 1,23: 1. Således har noen analytikere hevdet at Indias remittance boom er i stor grad en massiv tilbaketrekning bølge. Figur 2. Innbetalinger og lokale tilbakekallelserForløsninger av NRI-innskudd, 1997-1998 til 2005-2006 For å gi ytterligere tro på dette argumentet, peker kommentatorer på to nylig spesielle obligasjonsordninger rettet mot NRI. De populære gjenstående India-obligasjonene, som ble lansert i 1998, ble modnet i 2003. En betydelig del av de innløste obligasjonene ble beholdt i India, i stedet for å bli repatriert utenlands i utenlandsk valuta. Det beholdte beløpet ble dermed anerkjent som overføringer, noe som resulterte i utbulingen i 2003-2004. Tilsvarende ble tusenvis av indiske obligasjoner, utstedt i 2000, modnet ved utgangen av 2005. Det er sannsynlig at innløsningen av disse obligasjonene bidro til overføringsveksten i 2005-2006. Bevis foreslår imidlertid at betydningen av disse innløste obligasjonene ikke kan overdrives. For eksempel, selv om det totale antallet private overføringer ble noe redusert i 2004-2005, et år hvor ingen NRI-obligasjoner modnet, overgikk de lokale uttakene fortsatt inntekter med 943 millioner. På samme måte, i 2001-2002, før de siste obligasjonsinnløsninger, gikk uttakene over inntekter med 1,9 milliarder kroner. Det er således klart at det økende forholdet mellom tilbaketrekninger og innoverte overføringer er et utviklingsmønster, ikke bare skyldes modningen av NRI-obligasjoner. Faktorer som er ansvarlige for overføringsvekst Men betydelig forholdet mellom innoverte overføringer og lokale uttak, er faktum at overføringer til India har vært vitne til en dramatisk økning. En kombinasjon av faktorer står for dette. Indias omfattende økonomiske reformer fra begynnelsen av 1990-tallet gir en viktig sammenheng. Den økonomiske liberaliseringen, som begynte i 1991, er blitt kalt av noen som Indias andre uavhengighet. Det endte gradvis statsmonopolet på en rekke bransjer, tillot utenlandsk kapital i de fleste sektorer av økonomien, senket skatt og tariffer og rullet tilbake valutakontroll. Disse reformene akselererte Indias integrasjon i verdensøkonomien og representerte en større endring i det indiske tenkemåte. Den avtagende rollen til uoffisielle kanaler En betydelig faktor som bidrar til overføringsoverskuddet er ganske enkelt den økte bruken av offisielle kanaler for å sende penger. Før 1993 regulerte Indias regering streng valutakursen til den indiske rupien, og skapt store incitamenter til å overføre penger gjennom uformelle, uregulerte hawala-nettverk. Hawala, et system for pengeoverføring med røtter i Sør-Asia, bygger mindre på formelle omsettbare instrumenter og mer på tillit og omfattende bruk av familie - og næringsnett. Systemet som avhenger av effektiv kommunikasjon mellom medlemmene av et forhandlernettverk, gir ikke bare rask overføring av penger, det betaler også generelt en premiekurs. Hawala-nettverk i India ble brukt på grunn av den fordelaktige valutakursen, samt å omgå tette kontroller ved overføring og besittelse av gull, en vare som er høyt verdsatt i India. Med liberaliseringen av gullimporten, som begynte i 1992, ble incitamentet til å benytte hawala-nettverk redusert. I 1993 etablerte regjeringen en markedsbasert valutakurs, noe som ytterligere reduserte appell av hawala-nettverk. Til slutt, etter 11. september-angrepene, har det vært økt interesse for å spore og regulere Hawala-type nettverk, noe som gjenspeiler internasjonal bekymring for finansiering av terroraktivitet. I USA kom disse nettverkene under pengeoverføringsreglene ved utgangen av 2001, og eiendelene til minst ett hawala-konglomerat har blitt frosset. Den avtagende vekten på utenlandsk valuta Indias forandring i valutakurspolitikken ble fulgt av en endring i valutakontrollpolitikk. Før 1991 innebar stive forskrifter om konvertering av rupier til utenlandsk valuta at de fleste NRI valgte å beholde pengene i repatriabel utenlandsk valuta. Liberalisering av utvekslingsregimet startet i 1992, og den høyt kritiserte valutakontrollloven (FERA) ble opphevet i 2000. FERA pålagde et strengt kontrollsystem for alle transaksjoner i utenlandsk valuta, noe som bare tillater et begrenset antall transaksjoner per år og fastsatte rupee valutakursen. FERA ble opphevet av forvaltningsloven i 2000, som avslappet kontroller på valutatransaksjoner. Med gradvis avspenning av valutakontrollene er NRIer nå mindre opptatt av å kunne konvertere rupees til utenlandsk valuta. Derfor er NRIs motvilje mot å plassere penger i rupee-kontoer, avtagende. Tallene fra RBI er ganske slående. I mars 1991 utgjorde innskudd i utenlandsk valuta 72 prosent av de samlede NRI-innskuddene. Disse innskuddene utgjorde bare 34,7 prosent av utestående innskudd i mars 2005. I tillegg trekker de også flere penger til lokal bruk, noe som delvis kan forklare den siste økningen i den lokale uttakskomponenten i overførselsstallene. Skiftet i utvandringsmønstrene Hvis migrasjonen av indiske arbeidere til Gulf-landene var den dominerende historien fra 1970-tallet og 1980-tallet, har migrasjonen av IT-arbeidere, hovedsakelig til USA, vært trenden siden midt - 1990-tallet. Indisk migrasjon til USA doblet på 1990-tallet, hovedsakelig ved bruk av H-1B midlertidig arbeidstaker visum, som tillater de i spesialitet yrker å jobbe i landet i opptil seks år med mulighet for å få permanent bosted. Indiske programvareingeniører ble et viktig element i den amerikanske IT-bommen. Selv i Gulf-landene øker antall indiske profesjonelle og ledende arbeidstakere. Dermed er det relative antall indiske profesjonelle arbeidstakere som reiser i utlandet vokst. Denne nye klassen av dyktige indiske arbeidere har større kjøpekraft og mer sparingskapasitet enn lavere faglærte arbeidere. Nyheten av deres migrasjon holder dem også mer forbundet med India. I tillegg har veksten av Indias hjemmegodt IT-tjenesteindustri bidratt til å fremme sterke forretningsforbindelser mellom India og indiske IT-fagfolk i utlandet. Endringen i utvandringsmønstre har ført til et vesentlig skifte i kildeområdene av pengeoverføringer til India. Ifølge RBI har Nord-Amerika erstattet Gulf-stater som den viktigste kilden for overføringer. RBI anslår at 44 prosent av overføringene kommer fra Nord-Amerika, 24 prosent i Gulf-regionen og 13 prosent i Europa (se figur 4). I kontrast viser studier at i 1990-1991 kom 40 prosent av overføringene fra Gulf-landene og 24 prosent fra Nord-Amerika. Indiske banktjenestemenn tror at skiftet begynte på slutten av 1990-tallet, med Nord-Amerika styrket sin dominans i 2002-2003. Selv om de ikke bestrider skiftet, er andre eksperter oppmerksom på at kildene til overføringer er mer spredt enn RBI-tallene gjenkjenner. Sentralbanker som RBI har en tendens til å tildele pengeoverføringer fra mellomstore banker til landene der disse bankene har hovedkontor. Som et resultat er det mulig å overvurdere overføringer fra USA. Figur 3. Kilderegioner av pengeoverføringer til India Flere alternativer for pengeoverføringer Stabiliteten av overføringer, til en viss grad, gjenspeiler den økende bruken av formelle kanaler for overføring av penger til India. Alternativer for overføring av penger til India har også blitt mye mer konkurransedyktige feltet domineres ikke lenger av tradisjonelle overføringsagenter som Western Union. En undersøkelse av kommersielle banker utført av RBI i 2006 indikerer at 53 prosent av overføringene ble overført via elektronisk wireSwift, noe som gjør det til det dominerende valget av utenlandske indianere. Selv om elektroniske ledninger er den raskeste måten å overføre, kan de være dyre: 2,5 til 8 prosent for beløp mindre enn US500 (US6 til US20 for å utgjøre US250), kostnaden faller til 0,7 til 2 prosent for overføringer mellom US500 og US1000 (US5 til US15 å overgi US750). Likevel viser RBI-studien at gjennomsnittlig størrelse på overføringsoverføring til India er relativt høy. Ut av den totale pengeinngangen til India, utgjorde overføringer på 1100 og over 52 prosent. Og innenfor den høye overføringskategorien oversteg 63 prosent av overføringene 2 200 kroner. Bare 30 prosent av overføringene var for mengder mindre enn 500. Men systemet favoriserer absolutt den rikere enden av remitteringsspekteret. For de teknologiske kunnskapene med Internett-tilgang har Internett-baserte tilbydere blitt et annet alternativ for å sende penger. Den populære Remit2India, et samarbeid mellom Times of India og UTI, en indisk bank, førte veien i 2001, og andre har fulgt. Disse tjenestene er mer praktiske og rimeligere enn konvensjonelle metoder. For eksempel tar Remit2India oss US3 for å sende opp til US200, mens nettbanken på Indias bank tar en flat rate på US8 per overføring. Western Union strekker seg til den nedre enden av kundebase. Det har etablert et uvanlig partnerskap med det indiske postkontoret der postkontorene nettverket av 150.000 kontorer, den største i verden, gir vestlig union potensiell tilgang til kunder i de fjerneste delene av India. Til slutt, indiske banker, ikke kjent for deres smidighet, er nå aggressivt tapping inn i NRI-markedet. Banker som ICICI, State Bank of India og Andhra Bank tillater kunder som opprettholder en minimumsbalansfri overføring fra en filial i utlandet til en filial i India. Med konkurranse som vokser hjemme, ser indiske banker NRI-markedet som relativt ujevnt territorium med sterkt potensial. NRIer, tiltrukket av disse pengeoverføringsordninger, er da målrettet mot andre bankprodukter, for eksempel verdipapirforetak, boliglån og forsikringspolicyer. Oppfattelse av den indiske økonomien Den viktigste faktoren i bølgen i overføringer, kan til slutt være måten NRIer oppfatter den indiske økonomien på. Hvis liberaliseringen av den indiske økonomien i 1991 var et klart referansepunkt, har den virkelige betydningen tatt tid til å krystallisere. Inntil så sent som i 2002-2003 dominerte vanlige overføringer strømmen fra NRIer. Med den indiske økonomien som vokser i gjennomsnitt på 7,5 prosent per år siden 2002, ser NRI nå India som et investeringsmål. Eiendoms - og aksjemarkeder er de viktigste områdene av interesse. Disse sektorene, som er begrenset til NRIer i fortiden, opplever en boom. Eiendomseksperter mener at i Delhi var 20 prosent av alle eiendommer verdt over en crore (10 millioner rupees eller omtrent US250.000) kjøpt eller finansiert av NRIer. Selv andre generasjon indianere kjøper eiendom i India. Den nyoppdagede interessen i eiendoms - og aksjemarkedene er en annen forklaring på økningen i lokale uttak i RBIs overføringsstall. NRIer kan til slutt blitt investorer i stedet for sparere. India har klart oppnådd et stort vedvarende nivå av pengeoverføringer. Politiske tiltak fra regjeringen og bankinstitusjonene har oppnådd to betydelige resultater. For det første strømmer de fleste overføringer grundig formelle kanaler. For det andre har et økende antall avsendere flyttet fra å være rene sparere til investorer. Det indiske politiske regimet har vist sin evne til å tiltrekke seg NRI-kapital gjennom NRI-innskuddskontoer og påfølgende obligasjonslån. Utfordringen er å kanalisere noen av disse flytene for sosioøkonomisk utvikling. Hvis regjeringen og banksamfunnet er strategiske, kan de tilby høyere avkastning på kvitteringskvitteringer plassert i spesifiserte eiendeler i det innenlandske kapitalmarkedet. Investering i mikrofinansiering operasjoner ville være et godt sted å starte, gitt deres suksess i India. Tilsvarende kunne regjeringen utstede obligasjoner rettet mot infrastrukturutvikling eller investeringer i heder og utdanningssektorer. Den indiske diasporan har vist seg å reagere på insentiver. Å tilby investeringsalternativer som er knyttet til utviklingsmål kan være en vinnende strategi. Forfatteren anerkjenner takknemlig forskningsassistansen til Vandana Lisa Scolt fra St. Stephens College, Delhi, og Caleb Yarian fra NYU School of Law. Aiyer, Swaminathan S. Anklesaria. 2005. En uventet Bonanza fra NRI, The Economic Times. 25. mai. Ali, Saadat. 2005. Utenlandske overføringer faller 10 til 21b i 2004-05. De økonomiske tider. 15. august. Awasthi, Raja. 2005. NRIer flytter inn i hovedstaden. De økonomiske tider. 6. november. Das, Gurcharan. 2006. India-modellen. Utenrikssaker . Juli august. Desai, M. A. D. Kapur og J. McHale. 2001. Den skattemessige konsekvensen av hjernedrømningen: Indisk utvandring til den amerikanske uka politiske diskusjonsdokumentet. Harvard University, Massachusetts. The Economist. 2001. Billig og pålitelig. 2. november. Kanann, K. P. 2005. Keralas Turnaround i vekstrolle for sosial utvikling, overføringer og reform. Økonomisk og politisk ukentlig. 5. februar. National Association of Software and Service Companies (NASSCOM.). 2006. Pressemelding. 1. juni Nayyar, Deepak. 1994. Migrasjon, overføringer og kapitalstrømmer: den indiske opplevelsen. Delhi: Oxford University Press. Ratha, Dilip og William Shaw. 2007. Sør-Sør-migrasjon og overføringer. Utviklingsutsikter, Verdensbanken. Washington DC. 19. januar. Ratha, Dilip. 2003. Arbeidsgiveravgift: En viktig og stabil kilde til ekstern utviklingsfinansiering. Global Development Finance, Verdensbanken. Washington DC. Reserve Bank of India. 2006. RBI Bulletin. Februar. Reserve Bank of India. 2006. Invisibles i Indias Betalingsbalanse. RBI Bulletin. November. Mumbai. Reserve Bank of India. 2006. Overføringer fra utenlandske indianere: En studie av overføringsmetoder, kostnader og tid. Institutt for økonomisk analyse og politikk (DEAP) juli. Mumbai. Reserve Bank of India. 2005. Håndboken for statistikken om den indiske økonomien 2004-05. RBI Bulletin. Mars. Mumbai. Verdensbanken. 2006. Globale økonomiske perspektiver: Økonomiske konsekvenser av overføringer og migrasjon, Washington, DC. Verdensbanken. 2005. Migrant Arbeidsmottak i Sør-Asia. Redigert av Samuel Munzele Maimbo et al. Washington DC. Verdensbanken. 2005. Overføringer: Utviklingspåvirkning og fremtidsperspektiver. Redigert av Samuel Munzele Maimbo og Dilip Ratha. Washington DC. Zachariah, K. C. og S. I. Rajan. 2004. Gulf Revisited: Økonomiske Konsekvenser av Utvandring fra Kerala. Arbeidsdokument nr. 363, Senter for utviklingsstudier, Thiruvanathpuram. Jeevan Das, nestleder, NRI Services, State Bank of India, Mumbai, mars 2006. Neeraj Gambhir, leder, ICICI Bank, Mumbai, september 2005. Subhir Gokran, administrerende direktør, CRISEL, New Delhi, september 2005. Attul Kotwal, RIB Patnaik, rådgiver, reservebank i India, Mumbai, september 2005. Jairam Ramesh, medlem, indisk parlament, New Delhi, juni 2005. HVIS DU HAR SPØRSMÅL ELLER KOMMENTARER OM DETTE ARTIKKEL, KONTAKT OSS PÅ SourceMigrationPolicy. orgTrykket i overføringer til India: En nærmere titt Stigningen i overføringer til India: En nærmere titt The Reserve Bank of India (RBI) har rapportert at indianere som bor i utlandet overførte 24,6 milliarder til India i regnskapsåret 2005-2006. India fortsetter dermed å beholde sin posisjon som den ledende mottakeren av overføringer i verden. Verdensbanken anslag for 2005 satte India i spissen på 23,5 milliarder kroner, med Kina og Mexico tett på 22,4 milliarder kroner og 21,7 milliarder kroner. Likevel er Indias dominerende stilling i pengeinntekter relativt nylig. I 1990-1991 rapporterte RBI at overføringer fra utenlandske indianere var en beskjeden 2,1 milliarder kroner. De har steget jevnt de siste 15 årene, og ganske dramatisk i de siste 10 årene (se figur 1). Tallene steg til 12,3 milliarder i 1996-1997, og hoppet deretter til nesten 22 milliarder i 2003-2004. Mellom 2000-2001 og 2003-2004 ble overføringene nesten fordoblet. Med en liten dukkert i 2004-2005, rapporterte tallene fra 2005-2006 RBI at trenden er her for å bli. Denne artikkelen undersøker først den relative betydningen av disse overføringene i Indias økonomi, og forklarer årsakene til denne eksponensielle gevinsten, med fokus på effektene av regjerings - og handelsbankpolitikk, profilen til de nylige emigranter og styrken til den indiske økonomien. Figur 1. Innbetalinger til India i milliarder av amerikanske dollar, 1990-1991 til 2005-2006 Merk: Anslått beløp for 2005-2006. Kilde: Reserve Bank of India. Balanse av betalingsstatistikk, RBI Bulletin desember 1997, januar 1999, januar 2000, januar 2001, desember 2002, desember 2004, januar 2005, februar 2006, november 2006. relativ betydning av overføringer Det antas generelt at i en stor økonomi som india, Effekten av overføringer er ubetydelig. Men i forhold til noen viktige økonomiske og finanspolitiske indikatorer er deres relative betydning betydelig. I dag representerer overføringer 3,08 prosent av landets BNP en kraftig økning fra 0,7 prosent i 1990-1991 (se tabell 1). I 2005-2006 var overføringer høyere enn US23,6 milliarder i omsetning fra Indias programvareeksport, noe som er spesielt imponerende siden programvarenes eksport økte 33 prosent det året. Tabell 1. Innbetalinger til India som andel av BNP, 1990-1991 til 2005-2006 Merk: (P) noterer et projeksjon. For formålet med konvertering er det antatt at US1 45 indiske rupier Kilder: Reserve Bank of India: RBI Bulletin desember 1997, desember 2004, januar 2005, februar 2006 Invisibles i India Betalingsbalanse. RBI Bulletin. November 2006 Reserve Bank of India: Håndboken for statistikken om den indiske økonomien 2004-05. I 2004-2005 brukte staten og føderale regjeringer i India brukt mindre penger på utdanning enn India mottatt i pengeoverføringer (se tabell 2), ifølge tallene fra Indias finansdepartement. Og i samme år kom de samlede statlige og føderale offentlige utgiftene på helsevesenet til mindre enn halvparten av pengeoverføringsflyten (se tabell 3). Tabell 2. Overføringer som andel av totale indiske regjeringsutgifter på utdanning, 1990-1991 til 2004-2005 (amerikanske milliarder) Merk: For formålet med konvertering har det blitt antatt at US1 45 indiske rupier. Kilde: Reserve Bank of India: RBI Bulletin desember 1997, desember 2004, januar 2005, februar 2006. Økonomisk undersøkelse 2004-05, India, finansdepartementet, økonomisk divisjon. Effekten av overføringer er mer uttalt i deler av landet som har opplevd høyere utvandringsvolumer. I den sørlige delstaten Kerala utgjør for eksempel 22 prosent av statens innenlandske produkt. Eksperter på Kerala økonomi fant at inntekt per innbygger i Kerala er mye høyere enn den nasjonale figuren på grunn av overføringer. Inkludert overføringer, var inntektene per innbygger i 2002-2003 60 prosent høyere enn nasjonalfiguren, og 34 prosent høyere utenom overføringer. Kontekst for forståelse av indiske overføringer Ifølge RBI inkluderer overføringer to strømmer: innoverte overføringer og lokale uttak fra innskuddsregnskap for ikke-hjemmehørende indianer (NRI). Begrepet NRI refererer populært til medlemmer av den indiske diasporaen, inkludert indianere som bor i utlandet og folk av indisk opprinnelse. Inntekter er direkte overføringer av midler fra en person til utlandet til en annen i India, vanligvis gjennom en bank eller bankoverføring byrå. Slike overføringer forstås generelt for å gi familie støtte. Indiske banker opprettet NRI innskuddskonto utelukkende for NRIer. Disse innskuddsordninger, som regjeringen i India godkjente på 1970-tallet, har blitt brukt til å tiltrekke seg utenlandsk kapital når den indiske regjeringen følte behovet for å kaste opp valutareserver. For å gjøre kontoene attraktive får NRI-innskytere valget om å holde innskudd i utenlandsk valuta eller i indiske rupier. Innskytere i utenlandsk valuta kan repatriere sin hovedstol og interesse i utenlandsk valuta når de velger. Dermed blir repatriable innskudd behandlet som en gjeld. På den annen side behandler RBI midler som NRIer lokalt trekker fra rupee-denominert innskudd som overføringer til RBI, at disse transaksjonene slutter å være en forpliktelse og påtar seg form for ubehandlede overføringer. Forholdet mellom de to komponentene i pengeoverføringsflyten er viktig for å forstå remittanser i India i dag. Selv om private overføringer har totale pengeoverføringer som helhet, har økt med 88 prosent siden 2000-2001, har interne overføringer bare økt med 30 prosent (40 prosent på høyest siden 2000 i 2003-2004). I de tre siste årene har lokale uttak fra NRI innskuddskonto oversteget mengden av innbetalinger, differansen var 2,3 milliarder i 2005-2006 (se figur 2). Lokale uttak oversteg inntekter i 2003-2004 med et forhold på 1,02: 1, i 2004-2005 med et forhold på 1,11: 1, og i 2005-2006 med forhold på 1,23: 1. Således har noen analytikere hevdet at Indias remittance boom er i stor grad en massiv tilbaketrekning bølge. Figur 2. Innbetalinger og lokale tilbakekallelserForløsninger av NRI-innskudd, 1997-1998 til 2005-2006 For å gi ytterligere tro på dette argumentet, peker kommentatorer på to nylig spesielle obligasjonsordninger rettet mot NRI. De populære gjenstående India-obligasjonene, som ble lansert i 1998, ble modnet i 2003. En betydelig del av de innløste obligasjonene ble beholdt i India, i stedet for å bli repatriert utenlands i utenlandsk valuta. Det beholdte beløpet ble dermed anerkjent som overføringer, noe som resulterte i utbulingen i 2003-2004. Tilsvarende ble tusenvis av indiske obligasjoner, utstedt i 2000, modnet ved utgangen av 2005. Det er sannsynlig at innløsningen av disse obligasjonene bidro til overføringsveksten i 2005-2006. Bevis foreslår imidlertid at betydningen av disse innløste obligasjonene ikke kan overdrives. For eksempel, selv om det totale antallet private overføringer ble noe redusert i 2004-2005, et år hvor ingen NRI-obligasjoner modnet, overgikk de lokale uttakene fortsatt inntekter med 943 millioner. På samme måte, i 2001-2002, før de siste obligasjonsinnløsninger, gikk uttakene over inntekter med 1,9 milliarder kroner. Det er således klart at det økende forholdet mellom tilbaketrekninger og innoverte overføringer er et utviklingsmønster, ikke bare skyldes modningen av NRI-obligasjoner. Faktorer som er ansvarlige for overføringsvekst Men betydelig forholdet mellom innoverte overføringer og lokale uttak, er faktum at overføringer til India har vært vitne til en dramatisk økning. En kombinasjon av faktorer står for dette. Indias omfattende økonomiske reformer fra begynnelsen av 1990-tallet gir en viktig sammenheng. Den økonomiske liberaliseringen, som begynte i 1991, er blitt kalt av noen som Indias andre uavhengighet. Det endte gradvis statsmonopolet på en rekke bransjer, tillot utenlandsk kapital i de fleste sektorer av økonomien, senket skatt og tariffer og rullet tilbake valutakontroll. Disse reformene akselererte Indias integrasjon i verdensøkonomien og representerte en større endring i det indiske tenkemåte. Den avtagende rollen til uoffisielle kanaler En betydelig faktor som bidrar til overføringsoverskuddet er ganske enkelt den økte bruken av offisielle kanaler for å sende penger. Før 1993 regulerte Indias regering streng valutakursen til den indiske rupien, og skapt store incitamenter til å overføre penger gjennom uformelle, uregulerte hawala-nettverk. Hawala, et system for pengeoverføring med røtter i Sør-Asia, bygger mindre på formelle omsettbare instrumenter og mer på tillit og omfattende bruk av familie - og næringsnett. Systemet som avhenger av effektiv kommunikasjon mellom medlemmene av et forhandlernettverk, gir ikke bare rask overføring av penger, det betaler også generelt en premiekurs. Hawala-nettverk i India ble brukt på grunn av den fordelaktige valutakursen, samt å omgå tette kontroller ved overføring og besittelse av gull, en vare som er høyt verdsatt i India. Med liberaliseringen av gullimporten, som begynte i 1992, ble incitamentet til å benytte hawala-nettverk redusert. I 1993 etablerte regjeringen en markedsbasert valutakurs, noe som ytterligere reduserte appell av hawala-nettverk. Til slutt, etter 11. september-angrepene, har det vært økt interesse for å spore og regulere Hawala-type nettverk, noe som gjenspeiler internasjonal bekymring for finansiering av terroraktivitet. I USA kom disse nettverkene under pengeoverføringsreglene ved utgangen av 2001, og eiendelene til minst ett hawala-konglomerat har blitt frosset. Den avtagende vekten på utenlandsk valuta Indias forandring i valutakurspolitikken ble fulgt av en endring i valutakontrollpolitikk. Før 1991 innebar stive forskrifter om konvertering av rupier til utenlandsk valuta at de fleste NRI valgte å beholde pengene i repatriabel utenlandsk valuta. Liberalisering av utvekslingsregimet startet i 1992, og den høyt kritiserte valutakontrollloven (FERA) ble opphevet i 2000. FERA pålagde et strengt kontrollsystem for alle transaksjoner i utenlandsk valuta, noe som bare tillater et begrenset antall transaksjoner per år og fastsatte rupee valutakursen. FERA ble opphevet av forvaltningsloven i 2000, som avslappet kontroller på valutatransaksjoner. With the gradual relaxation of exchange controls, NRIs are now less concerned about being able to convert rupees to foreign currency. Consequently, NRIs reluctance to place money into rupee accounts is declining. The numbers from RBI are quite striking. In March 1991, foreign currency-denominated deposits formed 72 percent of total NRI deposits such deposits constituted only 34.7 percent of total outstanding deposits by March 2005. In addition, they are also withdrawing more money for local use, which may partly explain the recent increase in the local withdrawal component of the remittance figures. The Shift in Emigration Patterns If the migration of Indian workers to the Gulf states was the dominant story of the 1970s and the 1980s, the migration of information technology (IT) workers, principally to the United States, has been the trend since the mid-1990s. Indian migration to the United States doubled in the 1990s, mostly through the use of H-1B temporary worker visas, which allow those in specialty occupations to work in the country for up to six years with the possibility of receiving permanent residence. Indian software engineers became an important element of the US IT boom. Even in the Gulf countries, the number of Indian professional and managerial workers is increasing. Thus, the relative number of Indian professional workers going abroad has been growing. This new class of high-skilled Indian workers has greater purchasing power as well as more saving potential than lower-skilled workers. The recency of their migration also keeps them more connected to India. Plus, the growth of Indias homegrown IT services industry has helped foster strong business connections between India and Indian IT professionals abroad. The change in patterns of emigration has led to a significant shift in the source regions of remittances to India. According to RBI, North America has replaced the Gulf states as the most important source for remittances. RBI estimates that 44 percent of remittances originate in North America, 24 percent in the Gulf region, and 13 percent in Europe (see Figure 4). In contrast, studies show that in 1990-1991, 40 percent of the remittances came from Gulf countries and 24 percent from North America. Indian banking officials believe the shift began in the late-1990s, with North America solidifying its dominance in 2002-2003. While not disputing the shift, other experts caution that the sources of remittances are more diversified than RBI figures recognize. Central banks like RBI tend to attribute money transfers from intermediary banks to the countries where those banks are headquartered. As a result, it is possible to overestimate transfers from the United States. Figure 3. Source Regions of Remittance Flows to India More Options for Money Transfers The stability of remittances, in some measure, reflects the increasing use of formal channels for transmitting money to India. Options for transmitting money to India have also become much more competitive the field is no longer dominated by traditional transfer agents like Western Union. A survey of commercial banks conducted by RBI in 2006 indicates that 53 percent of remittances were transmitted by electronic wireSwift, making it the dominant choice of overseas Indians. Although electronic wires are the fastest means of remitting, they can be expensive: 2.5 to 8 percent for amounts less than US500 (US6 to US20 to remit US250) the cost drops to 0.7 to 2 percent for transfers between US500 and US1000 (US5 to US15 to remit US750). Yet the RBI study indicates that the average size of remittance transfer to India is relatively high. Out of the total remittance inflow to India, remittances of 1,100 and above accounted for 52 percent. And within that high remittance category, 63 percent of remittances exceeded 2,200. Only 30 percent of remittances were for amounts less than 500. But the system certainly favors the richer end of the remitting spectrum. For the tech-savvy with Internet access, Internet-based providers have become another option for remitting money. The popular Remit2India, a collaboration between the Times of India and UTI, an Indian bank, led the way in 2001, and others have followed. These services are more convenient and less expensive than conventional methods. For example, Remit2India charges US3 to send up to US200, while the Bank of Indias online system charges a flat rate of US8 per transfer. Western Union is reaching out to the lower end of the customer base. It has established an unusual partnership with the Indian Post Office in which the post offices network of 150,000 offices the largest in the world provides Western Union potential access to customers in the most remote parts of India. Lastly, Indian banks, not known for their agility, are now aggressively tapping into the NRI market. Banks like ICICI, the State Bank of India, and the Andhra Bank allow customers who maintain a minimum balance free transfers from a branch abroad to a branch in India. With competition growing at home, Indian banks see the NRI market as relatively virgin territory with strong potential. NRIs, attracted by these money-transfer schemes, are then targeted for other bank products, such as mutual funds, mortgages, and insurance policies. Perception of the Indian Economy The most significant factor in the surge in remittances, ultimately, may be the way NRIs perceive the Indian economy. If the liberalization of the Indian economy in 1991 was a clear benchmark, its real significance has taken time to crystallize. Until as recently as 2002-2003, regular remittances dominated the flow from NRIs. With the Indian economy growing at an average rate of 7.5 percent per year since 2002, NRIs now see India as an investment destination. Real estate and equity markets are the principal areas of their interest. These sectors, restricted to NRIs in the past, are experiencing a boom. Real estate experts believe that in Delhi, 20 percent of all properties worth over one crore (10 million rupees or about US250,000) were bought or funded by NRIs. Even second-generation Indians are buying property in India. The new-found interest in the real estate and equity markets is another explanation for the increase in local withdrawals in RBIs remittance figures. NRIs may have finally become investors rather than savers. India has clearly achieved a large sustained level of remittances. Policy initiatives by the government and banking institutions have achieved two significant results. First, most remittances flow thorough formal channels. Second, an increasing number of remitters have moved from being pure savers to investors. The Indian policy regime has demonstrated its ability to attract NRI capital through NRI deposit accounts and successive bond issues. The challenge is to channel some of these flows for socioeconomic development. If the government and the banking community are strategic, they could offer higher rates of return on remittance receipts placed in specified assets in the domestic capital market. Investing in microfinance operations would be a good place to start, given their success in India. Similarly, the government could issue bonds targeted for infrastructure development or for investments in heath and education sectors. The Indian diaspora has proven responsive to incentives. Offering investment options that are tied to development goals could be a winning strategy. The author gratefully acknowledges the research assistance of Vandana Lisa Scolt of St. Stephens College, Delhi, and Caleb Yarian of NYU School of Law. Aiyer, Swaminathan S. Anklesaria. 2005. An Unexpected Bonanza from the NRIs, The Economic Times . May 25. Ali, Saadat. 2005. Foreign Remittances Drop 10 to 21b in 2004-05. The Economic Times . August 15. Awasthi, Raja. 2005. NRIs Move into the Heart of the Capital. The Economic Times . November 6. Das, Gurcharan. 2006. The India Model. Foreign Affairs . JulyAugust. Desai, M. A. D. Kapur, and J. McHale. 2001. The Fiscal Impact of the Brain Drain: Indian Emigration to the U. S. Weekly Political Economy Discussion Paper. Harvard University, Massachusetts. The Economist. 2001. Cheap and Trusted. November 2. Kanann, K. P. 2005. Keralas Turnaround in Growth Role of Social Development, Remittances and Reform. Economic and Political Weekly . February 5. National Association of Software and Service Companies (NASSCOM.). 2006. Press Release. June 1 Nayyar, Deepak. 1994. Migration, Remittances and Capital Flows: the Indian Experience . Delhi: Oxford University Press. Ratha, Dilip and William Shaw. 2007. South-South Migration and Remittances. Development Prospects Group, the World Bank. Washington, DC. January 19. Ratha, Dilip. 2003. Workers Remittances: An Important and Stable Source of External Development Finance. Global Development Finance, the World Bank. Washington, DC. Reserve Bank of India. 2006. RBI Bulletin . February. Reserve Bank of India. 2006. Invisibles in Indias Balance of Payments. RBI Bulletin . November. Mumbai. Reserve Bank of India. 2006. Remittances from Overseas Indians: A Study of Methods of Transmission, Costs and Time. Department of Economic Analysis and Policy (DEAP) July. Mumbai. Reserve Bank of India. 2005. Handbook of Statistics on the Indian Economy 2004-05. RBI Bulletin . March. Mumbai. World Bank. 2006. Global Economic Prospects: Economic Implications of Remittances and Migration, Washington, DC. World Bank. 2005. Migrant Labor Remittances in South Asia. Edited by Samuel Munzele Maimbo et al. Washington, DC. World Bank. 2005. Remittances: Development Impact and Future Prospects. Edited by Samuel Munzele Maimbo and Dilip Ratha. Washington, DC. Zachariah, K. C. and S. I. Rajan. 2004. Gulf Revisited: Economic Consequences of Emigration from Kerala. Working Paper No. 363, Centre for Development Studies, Thiruvanathpuram. Jeevan Das, deputy general manager, NRI Services, State Bank of India, Mumbai, March 2006. Neeraj Gambhir, manager, ICICI Bank, Mumbai, September 2005. Subhir Gokran, executive director, CRISEL, New Delhi, September 2005. Attul Kotwal, area director for NRI Businesses, Citibank, Mumbai, September 2005. R. B. Patnaik, adviser, reserve bank of India, Mumbai, September 2005. Jairam Ramesh, member, Indian Parliament, New Delhi, June 2005. IF YOU HAVE QUESTIONS OR COMMENTS ABOUT THIS ARTICLE, CONTACT US AT SourceMigrationPolicy. orgWhy ExTravelMoney Being a Forex marketplace, every exchange house here tries to outbid others. De går alltid den ekstra mile i å betjene sine kunder. Resultat, du får best mulig valutakurs og service tilgjengelig på markedet. Vi forstår at du har det travelt, og derfor forsøker vi på ExTravelMoney å fullføre hver transaksjon samme dag for bestilling. Takket være våre bundet opp butikker i nesten hver krok og hjørne av India. Vi belaster absolutt null provisjon på hver transaksjon. Ingen skjulte avgifter enten Betal direkte til det valgte utvekslingshuset og motta ditt nødvendige Forex-produkt sammen med fakturaen. Forex valutakurser kan variere dramatisk selv på samme dag. Når du har bestilt bestillingen på ExTravelMoney, vil du få et unikt forex estimat som du kan benytte den valgte prisen for hele dagen. 4000 bundet opp butikker over India Dette store nettverket hjelper oss med å gi deg flere butikker å velge mellom på nesten alle steder. Alle disse kommer fra anerkjente børsfirmaer som har levert utmerket service til sine kunder. Uansett om det er valutaveksling eller å gjøre en utbetaling fra India, vil våre forexeksperter veilede deg gjennom hele prosessen. De ville utdanne deg på forex grenser, kreves KYC docs og til og med tips om prognoser. Hurtiglenker Har spørsmål Service Timer: Mandag-fredag. 9:30 til 6:30 Lør: 9:30 til 14:00

No comments:

Post a Comment